2013. április 3., szerda

Szerelmetes virágos nunonemez sálam

A nemezelés iránti vonzódásom ott kezdődött, hogy nagyon szerettem volna készíteni magamnak egy nunonemezelt sálat. Régi vágyam teljesült azzal, hogy megtanulhattam Mihály Esztertől ezt a technikát is... Tulajdonképpen ezért kezdtem el tavaly ősszel a nemeztanfolyamot nála az EszterNemez Műhelyben, hogy idáig eljussak! :)

(Fotók: Mihály Eszter)

Közben ezért rengeteg más szépséget készítettem, tanultam tőle (nemezlabdát és virágot, nemezképet, nemezmadarat, virágkitűzőt, nemezfigurát-babát és mackót, naplóborítót)... És nem olyan régen ezt a rég áhított nunosálat
Érdekes, hogy a nunosálon kívül korábban nem igen éreztem késztetést, hogy mindenáron kipróbáljam a nemezelést, megtanuljam a különböző nemezelős technikákat, de Eszter lénye, elhivatottsága és lelkesedése magával ragadott... Elkezdtem nála nemezelést tanulni! Azóta a nemez és a gyapjú teljesen a bűvkörébe vonzott! Beleszerelmesedtem ebbe a technikába (is)...! :)
Lassan jött rám ez az érzés... (olyan ez, mint amikor az ember egyszer csak azon kapja magát, hogy szép lassan, csöndben szerelembe esett... nem is tudja mi vonzza a másikhoz, csak azon kapja magát, hogy  teljesen a bűvkörébe került és onnan már nem is akar kikerülni soha többé...) 
A csodákat te magad alkotod együtt az anyaggal, ami vonz és megsúgja mivé szeretne válni általad... Az alkotási folyamat (a minták kirakása) a meditatív elmélyülés maga, amihez (a nemezzé gyúráskor) nem kis erő és energia kell a végén, hogy olyanná formáld, amilyen lenni szeretne és amilyenné megálmodtad... :)
Magával ragadó... miközben az ember sok mindent megtud magáról... a képességeiről..!

Rengeteget járt az agyam rajta, hogy milyen is legyen ez a nunosál, színben, mintában, összeállításban és mondhatom az utolsó pillanatig kerestem a túláradó ötlethalmazaim között a megfelelő gondolatokat, "hívószavakat", az utat hozzá, hogy pont olyan legyen, amit bármikor, bármihez szívesen hordok az év bármely szakában... Mire elkezdtem kirakni a mintát a puha merinó gyapjúból a lenge drapp sálra, már éreztem, megtaláltam a kulcsot hozzá és jó úton járok... :)

Egy visszafogott színű, műselyem sál alapon életigenlést sugárzó színeket képzeltem el, virágokat, de szolid, nem hivalkodó módon... A szivárvány minden színét egy homokszínű lengeségen... :)))


A sálat még a déditől ránk maradt rengeteg elegáns kendő közül választottam, amik az évek alatt szépen újra fognak hasznosulni a kezeink között... (Mondanom sem kell, időközben a lányaim is "megfertőződtek" a nemezeléssel...de talán hamarabb is, mint én... így az sem kizárt, hogy többek között az ő lelkesedésük irányított rá erre az útra, amit Eszter nemezfoglalkozásain láttam náluk... Máris vannak saját nunosál igényük, úgyhogy a kendőújrahasznosítás itt nem áll meg...)



A merinógyapjúból kirakott virágminták valahogy egyértelműen kerek formájúak akartak lenni!


Nőies kis pöttyöket szerettem volna rá, amik kitöltik, díszítik a sál többi, nem színes virágos részét... (Lehet, hogy a túl hosszú és túl havas tél hozadéka volt bennem ez a hófehér pöttyözhetnék, de lehet, hogy csak azt éreztem, ezáltal télen is hordhatóvá válik a színes virágos lenge sálam... Télen hópelyhek, nyáron a fehér rezgővirág finom érzete...) 


Hosszú munka volt (legalább 5 óra), de minden fáradtságot, gondolatot megért...! Még nedves, épphogy kiigazított kendővel fotózott le Eszter...




Nagy munka volt és csak azt tudom, hogy nagyon-nagyon fáradtan mentem oda Eszterhez nemezelni (hetek-hónapok óta tartó egymásba érő munkák, intenzív nyelvtanfolyam, megrendelések, egyéb családi dolgok... mint egy hajszolt lélek...) és fizikailag még fáradtabban jöttem el, mert a több órás nemezelés nem kis munka volt, DDDEE.. 
Az alkotás közben érzett, más világhoz tartozó inspiráló gondolatok olyan belső átalakulást adtak és idéztek elő, amiből erőt merítettem a következő (szintén nehéz) időszakra... Nem is igazán figyeltem a test fáradtságára, csak arra emlékszem, hogy az elfáradt lelkem már többé nem volt fáradt... Feltöltődött, átalakult és már máshogy látott mindent... És nemcsak azért, mert lett egy csodálatos nunosálam! :)))


Más emberként jöttem el aznap onnan, amikor elkészült ez a rég áhított mű...! Kerek egész lett minden! És nemcsak a sálon! Úgy látszik a kerek formáktól és a pöttyöktől nem tudok elszakadni és tán nem is akarok, mert hozzám tartoznak... 
Pont, mint ez a nunosál! :)

Ezek a gondolatok pedig, amiket leírtam, tőlük függetlenül nagyon összecsengenek 
Vidák István nemezkészítő mester szavaival:

"A nemez tisztaságot szül, ezért az Egeknek tetsző mesterség. 
A fizikai tisztaság megteremti a lelki tisztaságot. 
Minden közös nemezkészítés áhítat és mulatság. 
S a minta, ami a legszebb rajta, az maga a szerelem. 
Ez visz tovább lelki utadon." 
(Vidák István)

Igazi adomány, hogy részese lehettem, lehetek ennek időről-időre...!
Köszönöm Eszter, hogy bevezettél a titkok világába... :)

9 megjegyzés:

Mihály Eszter írta...

Micsoda szerelmi vallomás, egészen meghatódtam ! Hogy a nemez mire képes....néha én magam is meglepődöm!Ezt muszáj megosszam én is!Köszi Kriszta!

Krizantám írta...

Ó, Eszter! Csak leírtam, amit gondoltam, éreztem a sállal kapcsolatban...
És tudod utólag olvastam újra véletlenül Vidák István szavait (pedig nálad láttam már sokszor) és most állt bennem össze egy képpé, hogy ezt Tőle függetlenül magamban is megfogalmaztam és leírtam...
Nagyon igazak a szavai és Te segítettél hozzá, hogy ezt megtapasztalhassam én is, amiért nem tudok elég hálás lenni...
Jó a tanítványodnak lenni! :)

Mihály Eszter írta...

Mire képes egy sál....
Örülök, hogy mindezt megélted-átélted teljes valóddal!

szaberka írta...

Gratulálok, Kriszta, gyönyörű szép, amúgy meg le se tagadhatnád :)))

VRJúlia írta...

Rég volt részem ilyen élményben- először a szöveg, aztán a képek, a folyamat, és aztán te... csodás a munka, és az érzés, ami átjön.
( És sír és szomorkodik a lelkem, hogy a posta nem hozza meg a zöld fülbevalót...:)

Krizantám írta...

Köszönöm Erika! Nem is akarnám letagadni... nem bizony! :)

Örülök, hogy tetszett a bejegyzés, Júlia, de most szíven ütött, hogy még mindig nem kaptad meg a fülbevalót (pedig elsőbbségivel ment, bár igaz, hogy nem ajánlottan...)! Remélem csak csavarog a levélke és nem eltüntette valaki a postán, mert a szívem szakadna meg...! Utána kérdezek, mi ilyenkor a teendő!

Álomjáró-Bozsomati írta...

Ó, hogy ez milyen gyönyörűséges!!!
Nem csoda a szerelembeesés!

Fákó.Orsi írta...

Csak most bukkantam a blogodra, minden munkád csodás, gratulálok!
A táskáidért különösen odavagyok!

Krizantám írta...

Köszönöm, őszintén! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...